Konsep takaful ialah saling membantu apabila ada peserta yang memerlukannya.
Konsep yang sama juga digunapakai untuk takaful perubatan dan kesihatan. Sebagai
peserta pelan takaful ini, anda perlu membuat caruman penyertaan (tabarru’) yang akan
digunakan untuk membantu peserta yang memerlukan bantuan kewangan untuk
menjelaskan kos rawatan perubatan swasta, seperti kos hospital atau didiagnos dengan penyakit.
SKOP PERLINDUNGAN
Pembayaran manfaat bergantung kepada jenis pelan anda. Anda perlu merujuk kepada
Sijil Takaful mengenai maklumat lanjut dan manfaat yang diberi, seperti apa sebenarnya
yang dilindungi dan apa yang tidak dilindungi, bila dan bagaimana manfaat itu akan dibayar.
Antara manfaat yang dilindungi di bawah takaful perubatan dan kesihatan adalah:
- Kos masuk hospital
- Unit rawatan rapi
- Rawatan pesakit luar
- Lawatan pemeriksaan oleh doktor
- Lawatan sebelum masuk hospital
- Pembedahan
- Bius
- Perkhidmatan Ambulans
- Manfaat kematian
Pelan Penyakit Kritikal melindungi 36 Penyakit Kritikal biasa seperti berikut:
- Serangan Sakit Jantung
- Pembedahan Pintasan Arteri Koronari (CAD)
- Kegagalan Buah Pinggang
- Pemindahan Organ Utama
- Sklerosis Berganda
- Buta
- Pekak
- Hilang Suara
- Kelecuran Api yang teruk
- Penyakit Terminal
- Jangkitan HIV daripada pemindahan darah
- Jangkitan HIV yang diperoleh melalui pekerjaan
- Anemia Aplastik
- Tumor Otak Benigna
- Strok (Angin Ahmar)
- Barah
- Hepatitis Fulminan
- Kelumpuhan (paraplegia, tetraplegia)
- Hipertensi Arteri Pulmonari Utama
- Pembedahan Injap Jantung
- Pembedahan Aorta
- Penyakit Alzheimer
- Koma
- Penyakit Neuron Motor
- Penyakit Parkinson
- Kecederaan teruk kepala akibat kemalangan yang menyebabkan trauma
- Distrofi Otot
- Kuman Ensefalitis
- Penyakit Hati Kronik
- Meningitis Bakterial Akut
- Sindrom Apalik
- Pembedahan Otak
- Poliomelitis
- Penyakit-penyakit Koronari lain yang serius
- AIDS peringkat lewat
- Penyakit Paru-paruKkronik
selepas didiagnos dengan penyakit kritikal terbabit.
PENGECUALIAN
Takaful perubatan dan kesihatan pada lazimnya tidak melindungi perkara-perkara berikut:
- Penyakit sedia ada semasa memohon menyertai takaful.
- Tuntutan terhadap penyakit atau kecederaan akibat daripada perlakuan yang melanggar atau menyalahi undang-undang.
- Kehamilan atau kelahiran.
- Penyakit venereal, jangkitan atau parasit.
- Pembunuhan atau serangan fizikal.
- Pembedahan plastik atau kosmetik.
CARA MEMBUAT TUNTUTAN
Jika anda hendak membuat sebarang tuntutan terhadap takaful perubatan dan kesihatan
anda, anda dinasihatkan mengikut panduan berikut supaya tuntutan anda akan menjadi
lebih mudah untuk diproses dan disahkan.
Apa yang perlu anda lakukan :
Langkah 1
Sebelum anda menerima sebarang rawatan, hubungi Pengendali Takaful atau
Agen Takaful anda untuk memastikan samada perlindungananda merangkumi rawatan
akan anda terima.
Langkah 2
Memberi nota bertulis kepada Pengendali Takaful dengan segera.
Menyediakan dokumen-dokumen berikut:
- Semua bil dan resit asal.
- Laporan lengkap doktor mengenai diagnosis penyakit yang dirawat.
- Pendapat doktor mengenai tarikh penyakit mula dihidapi.
- Keterangan ringkas mengenai kos rawatan termasuk perubatan dan perkhidmatan yang diterima.
MASIH KELIRU?
Ajukan pertanyaan kepada Ejen atau Pengendali Takaful anda. Oleh kerana sijil pelan
takaful anda merupakan kontrak yang sah, maksud-maksud yang termaktub di dalam
sijil tersebut akan diguna pakai semasa membuat tuntutan. Anda juga boleh terus
menghubungi maklumat perhubungan berikut :-
Mohd Syahrany Rustan (Perunding Takaful)
Tel : 016-7862587
Email : syah2205@hotmail.com
Untuk maklumat lanjut, anda boleh memuat turun buku panduan Pelan Takaful Perubatan
dan Kesihatan kami atau hubungi mana-mana pengendali takaful untuk sebarang bantuan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan