Proses jual rumah adalah proses yang sangat penting yang perlu difahami oleh owner hartanah dan juga pembeli.
Sekiranya tersilap atau cuai, akan memberi kesan besar kepada pemilik mahupun pembeli.
Jika rumah dijual atau dibeli tanpa guna ejen, owner dan pembeli mesti memahami sendiri prosedur jual beli rumah. Di samping mendapatkan nasihat daripada pihak bank dan peguam. Dan juga jangan lupa akan ada aktiviti lain seperti Pemasaran, Membawa bakal buyer tengok rumah, hulu ke hilir berjumpa pembeli, banker dan lawyer. Di mana semua ini melibatkan kos.
Namun, sekiranya menggunakan khidmat ejen hartanah, ejen akan jelaskan dan bimbing serta menjaga kepentingan (hak) pemilik dan pembeli sepanjang proses jual beli rumah.
Ini bermaksud. Hendaklah pilih ejen hartanah yang dipercayai. Wajib yang berdaftar dengan JPPH ataupun Ejen berdaftar di bawah Agensi.
1 – Cari Ejen Hartanah yang Berdaftar
2 – Membuat Lantikan Rasmi bagi Penjualan Rumah
3 – Berikan Maklumat dan Dokumen yang Diperlukan oleh Ejen
4 – Cara Jual Rumah yang Sedang Disewakan. Bagaimana Ejen Membantu
5 – Boleh kah Pemilik Pegang Duit Booking Rumah?
6 – Bilakah Had Tugasan Ejen Hartanah berakhir?
2 – Membuat Lantikan Rasmi bagi Penjualan Rumah
3 – Berikan Maklumat dan Dokumen yang Diperlukan oleh Ejen
4 – Cara Jual Rumah yang Sedang Disewakan. Bagaimana Ejen Membantu
5 – Boleh kah Pemilik Pegang Duit Booking Rumah?
6 – Bilakah Had Tugasan Ejen Hartanah berakhir?
Panduan Jual Rumah Dengan Khidmat Ejen Hartanah
Proses jual beli rumah adakalanya senang untuk diuruskan dan ada ketika sangat sukar.
Berdasarkan pengalaman ambo, kelancaran sesuatu penjualan rumah bergantung kepada faktor. Antaranya;
- Status Rumah (Freehold, Leasehold, Low Cost, Malay Reserved, Kaveat etc)
- Keadaan Rumah (Struktur Binaan, Lokasi etc)
- Harga Jualan (Below atau Over Market Value)
- Peranan semua pihak (Ejen Hartanah, Pemilik, Pembeli, Peguam, Banker)
#1 Cari Ejen Hartanah yang Berdaftar
Jangan sesekali guna khidmat broker haram. Cara untuk kenal Ejen Hartanah berdaftar ialah mempunyai REN Tag dan REN Number contohnya seperti REN 17585 ataupun Ejen tersebut di bawah sebuah agensi yang berdaftar.
#2 Membuat Lantikan Rasmi bagi Penjualan Rumah
Ejen akan sediakan surat lantikan dan ditandatangani oleh pemilik. Surat itu sebagai lantikan sah ejen untuk penjualan rumah.
Nota Tambahan: Perkara yang perlu diambil perhatian semasa menandatangani surat lantikan ialah;
- Jenis Lantikan. Ada 2 jenis lantikan iaitu Exclusive dan Non-Exclusive.
- Tempoh Lantikan (Bagi Lantikan Secara Exclusive).
- Harga Jualan dan bayaran khidmat ejen 2% - 3%.
- GST 6%. GST dikenakan berdasarkan pada bayaran khidmat ejen. Contohnya agent fee 3%, maka GST 0.18%. Jumlah semua adalah 3.18%
#3 Berikan Maklumat dan Dokumen yang Diperlukan oleh Ejen
Maklumat yang diperlukan ialah
- Spesifikasi Rumah(Luas, Jenis, Renovasi dll)
- Pemilikan Rumah(pemilik – nama yang tertera dalam geran atau perjanjian jual beli SPA)
- Pinjaman Bank (Baki Pinjaman, Jenis Pinjaman – bank atau kerajaan atau syarikat)
- Status Pemilik. Nyatakan secara jujur sekiranya pemilik mempunyai masalah contohnya seperti diisytihar bankrap dan sebagainya.
- Salinan Geran Rumah
- Salinan Perjanjian Jual Beli S&P / SPA rumah (full pages atau relevant pages)
- Salinan IC pemilik (jika ada 2 penama, 2 salinan IC diperlukan)
- Salinan Perjanjian Pinjaman Rumah yang hendak dijual
- Resit bayaran Cukai Tanah dan Cukai Taksiran terkini
Dokumen yang diperlukan ialah
#4 Cara Jual Rumah yang Sedang Disewakan. Bagaimana Ejen Membantu
Jika rumah yang hendak dijual sedang disewakan. Seeloknya pemilik memaklumkan terlebih dahulu kepada penyewa bagi mengelakkan salah faham antara ejen dan penyewa.
Contohnya, "Tuan, saya mau jual rumah ini. Saya ada lantik ejen untuk uruskan. Jangan risau, tuan boleh tinggal lagi rumah ini sehingga pertukaran hak milik ataupun sehingga pemilik baharu izinkan..."
Seterusnya pemilik boleh serahkan nombor telefon penyewa kepada ejen untuk urusan viewing dan sebagainya.
Nota Tambahan : Bagaimana jika tiba-tiba penyewa ambil keputusan untuk keluar rumah? atau batalkan kontrak disebabkan rumah dalam proses untuk dijual? Solusinya:-
- Pemilik perlu maklumkan kepada penyewa, proses jualan ambil masa paling cepat 3 bulan dan paling lewat sehingga 6 bulan. So, penyewa boleh terus menyewa sampai selesai urusan jual beli.
- Sekiranya pembeli mahu sewakan rumah tersebut. Penyewa boleh kekal menyewa sehingga berpindah hak milik kepada pembeli.
Adakah boleh langgar atau hentikan kontrak sewaan (Tenancy Agreement – TA) sebelum tarikh tamat?
Ada 3 keadaan :-
- Mempunyai TA yang sah dan stamping. Pemilik perlu nyatakan kepada pembeli dan ejen bahawa rumah ini mempunyai TA dan perlu patuhi sehingga taman kontrak. Jika pembeli mahu tinggal di rumah tersebut atau naikkan kadar sewa, hendaklah dilakukan selepas tamat kontak
- Mempunyai TA yang tak sah (Tiada Stamping). Hal ini adalah bergantung kepada etika dan budi bicara antara pemilik dan penyewa. Jangan zalimi penyewa dengan halau atau naikkan sewa tanpa maklum kepada mereka.
- Tidak mempunyai TA. Bergantung kepada pemilik. Seeloknya berbincang dengan penyewa. Sekiranya pemilik terdesak untuk menjual. Terpulang kepada pemilik.
#5 Boleh ke Pemilik Pegang Duit Booking Rumah?
Dalam etika dan cara kerja ejen hartanah, duit booking atau 'earnest deposit' akan dimasukkan ke dalam client account agensi hartanah. Akaun tersebut bukan akaun keuntungan.
Malah, tidak boleh bagi ejen hartanah berdaftar untuk masukkan duit tersebut ke dalam akaun peribadi atau syarikat lain. Berlainan dengan broker biasa yang akan memegang duit tersebut.
Malah pembeli juga selesa dan yakin apabila berurusan dan membayar booking melalui ejen hartanah kerana duit itu akan selamat.
#6 Sehingga Mana Had Tugas Ejen Hartanah?
Sebenarnya tugasan ejen hartanah akan terhenti selepas berlakunya menandatangani SPA / S&P di antara Penjual dan Pembeli. Selepas itu akan diambil alih sepenuhnya oleh peguam SPA / S&P. Perlu diingat oleh Penjual, servis Peguam ini telah anda bayar dan mereka bekerja untuk anda.
Tapi bagi kes pembelian melalui pinjaman kerajaan / syarikat atau rumah berstatus Leasehold dan seumpamanya, Ejen akan berperanan sehingga loan DILULUSKAN oleh Bank sahaja.
“Kalau macam Itu senang je lah kerja Ejen!”
Jangan salah faham, maksud ambo kerja rasmi sahaja. Selepas SPA, Peguam yang akan urus semua. Ejen tidak boleh ambil alih kerja peguam. Tapi ikut pengalaman ambo, ada juga peguam yang ambil kesempatan terhadap Ejen. Mereka gunakan ejen untuk melengkapkan kerja mereka supaya kerja mereka menjadi lebih mudah.
Ejen akan berperanan sebagai pemudahcara dan wakil dari pihak Pemilik dan Pembeli sehingga semua urusan selesai... In sha Allah...
Kesimpulan
Jika anda ingin dapatkan khidmat ejen, pilih ejan yang dipercayai dan komited.
Sila share dan sebarkan artikel ini "6 Panduan Jual Rumah Dengan Khidmat Ejen Hartanah" semoga bermanfaat.
MOHD. SYAHRANY BIN RUSTAN
# FB : TUSIN KINABALU
# HP : 016-7862587 (WHATSAPP & CALL)
# EMEL : syahwtw@gmail.com
# AGENSI : WTW (SABAH) REAL ESTATE
# HP : 016-7862587 (WHATSAPP & CALL)
# EMEL : syahwtw@gmail.com
# AGENSI : WTW (SABAH) REAL ESTATE
Tiada ulasan:
Catat Ulasan